Till startsidan

RC-Modellflyg

 

  

20090314

Yaken upp i luften. Premiären gick bra. Ska bara tynga ner nosen en aning samt justera tomgången. Annars flyger den som man kan förvänta sig att en Fun-Fly ska göra. Motorn, en OS81 Surpass, verkar perfekt för modellen.

110gr i nosen gjorde susen. Nu flyger den riktigt bra. Ska bara få OS 81:an att funka på tomgång åxå. Verkar knepit men det ger sig väl så småningom.

 

 

20080806

Det är bara för varmt att flyga just nu. Mellan +30 - +35 på dagarna. Kvällarna aningen bättre men då måste man ju ta igen sig!!

20080622

En ny e född! Extra 300 SHP från GRAUPNER OS 160 i nosen ska väl räcka till?! Väger 4650gr otankad.

 

2008-03-09

Swap-meeting at the airfield. Sälj o byt dag på vårt flygfält. Åkte dit med en ny/gammal flygkompis från Sverige, han flög på Siljansnäs på den tiden då det begav sig, sådär 30-35 år sedan. Tror nog att jag kan få honom intresserad igen..........

 

Ett par seglare och två vilsna hundar (dom senare var inte till salu)

 

Ser ut som en äldre Pylon racer och en Fieseler Storch, (f-n trot)  

 

Nåra gamla motorer å en Stuka för 500€--------

   + Några motorer från annu dazumal.-.....  + En Corsair som en kille flög med, snyggt fluget....

  

Åså lite bettling o prutning, precis som de ska va!

  

En innehållslös Pitts S2, (tror jag att de va)

  

2007-10-21

Besök av flygkamrat från Falun. Håkan hängde med ut på flygfältet Nissanais vid Nissan-Le'z Enserun. Vi flög GP Ultimate 160 med DL-50 motor några gånger. Trevligt med besök!

2007-05-16

I dag flög min PA-18 för första gången. Den har varit klar i ett år, men jag har haft problem med störningar på rodren. Sände in min PowerBox Evolution till Powerbox systems i Tyskland. Fick tillbaks en ny, monterade in den och allt var frid o fröjd. Vet inte vad som var felet. På Powerbox säger man att man gjort extra åtgärder för att bota störningar som troligen kommer från mina nya digitala Hitech servon, Fan trot!

Hur som helst, jag tankade upp cubben, drog runt några varv med full choke, på med tändningen, och se, hon puttrade igång så snällt. Allt var frid o fröjd utom att vindstrumpan stog rakt ut, dvs halv storm! Men vad gör man när man monterat ihop underverket, har laddat batterierna och motorn står o puttrar. Jo, man flyger och fint flög hon. Inga konstigheter alls, gjorde ett par varv, sedan inflygning ett par ggr därefter landade hon snyggt o prydligt. Jag bestämde mig för att inte testa min lycka utan plockade isär och åkte hem. Toppen!

2007-03-28

SAITO 100 fixad! Med lite hjälp från rcuniverse.se om kamdrevets position i förhållande till kolvläget så gick det bra. Passade på och böt packningar oxå, just in case! Vicket komp den motorn har. Den har gått ca 3-4 timmar och verkar vara i toppform. Någon som vet hur länge en SAITO går utan foder/kolv byte? Provkörde i bänk efter bytet, går som tåget, ett par flip på propellern så kickade den igång. Tomgång 2000rpm, max varv drygt 9000rpm. Nu väntar den på ett flygplan att dra fram. Tacksam för tips om vettig maskin som man kan ha kul med!

2007-03-20

Tog isär min SAITO100 i går! Det lät inte bra när jag drog runt propellern. Det visade sig att rosten hade tagit sig in ordentligt. Vevaxeln var helt brun, för att inte tala om bakre lagret. Bara en sak att göra, beställa nya lager och sedan ta reda på hur man plockar ihop motorn igen så att den funkar som den ska. Har lärt mig en sak; sluta aldrig flygningarna för dagen med att stanna motorn via trottel-cut, utan stäng nålen och låt motorn gå så länge det finns bränsle kvar i den. Sedan, in med rostskyddsolja, helst via glödstiftshålet, men det går även bra via förgasaren och kanske några droppar via olje-evakueringshålet i bakstycket, dra runt propellern så att oljan kommer åt alla skrymslen. Nu väntar jag på nya lager från Bocabearings i USA, dom har lager för dom flesta motorerna.

2007-03-08

Pitts S2, liten el-kärra med sting!

2007-02-26

En ny maskin ser dagens ljus! Graupners Extra300L "LEKI" 1600 mm spännvidd med en SAITO100. Nästan klar! Ska bli kul att flyga den.

2007-02-22

Fortfarande jobb med hus o trädgård. Har lämnat bilen på service, men oj vad besvärligt att förklara på franska, besvärligt? Det går inte alls, måste ha tolk till hjälp, får nog ta och studera vad bildelarna heter på franska.....

2006/12/29 Har laddat ackarna i min PA-18 o i min dubbeldäckare "Storm". OS 160an i Storm ska köras in med ett par tankar och PA-18 ska verifieras för "glitsar" på rodren, har monterat ferritkärnor o hoppas att det hjälper. Så snart detta är klart ska jag ut o flyga igen. Det kliar i fingrarna som bara den. Har ägnat en massa tid till att lägga en terrass och att fixa med vår trädgård. Nu får det vara slut med det på ett tag.

Ultimate EP har gått hädan. Kunde inte motstå att "slänga" upp henne i motvind, hann inte parera, upp o ner i spiral. De va de de, har antagligen tittat för mycket på alla 3d videos på webben.

Väntar nu på en Pitts special i ungefär samma storlek från RzTec i Svedala. Kommer första veckan 2007. Spännande (tror jag ska montera den o hänga den på väggen som skådebröd, där är den åtminstone säker)!

Flög El för första gången i dag 23/11/2006. Planet är en ULTIMATE EP från Nitroplanes i USA. Jag hade trång start o landningsbana så andra landningen kom jag snett och slog sönder landningsstället. Det är nu limmat, så på em blir det nya turer med maskinen. Riktigt roligt, ingen fältbox, ingen metanol ingen startmotor mm. Bara att koppla in acken o flyga. Den flyger faktiskt som en "riktig" maskin!

 

 

I dag 8/10 blev det flygning med UcanDo3D. Allt gick bra sedan jag fixat bränsleslangen som läckte in luft vid pumpen. Motorn stannade tidigare i vertikal läge, nu är det OK! Riktigt roligt. Det var en hel del aktivitet med sportmaskiner o helikopter på fältet. Ungefär som på Rommehed, man får samsas med dom "stora grabbarna" som flyger på riktigt.

Äntligen lite tid över för att lossa trailern med RC planen o diverse annat. Det har varit fint flygväder en längre tid, men nu ska det bli blåst o regn en vecka. Vi får se när jag kommer i väg till fältet för min första flygning här nere. Uppdatering kommer. Rupertarna står redo för take-off.

Min nya hobby verkstad är aningen mindre än den jag hade i Falun, men den räcker till. Man får ha bättre ordning på grejerna så funkar det!

Inte mycket tid till modellflyg just nu. Flytten tar all tid i världen. Håller på med att fixa till en ny "BOA" för att få plats med verktyg mm. Återkommer.....

31/7. Så ser flyttlasset med flygplanen ut! Efter att ha gjort mig av med de största maskinerna så får jag åtminstone plats med dom jag byggt själv.

29/5/06 Har nyss kommit hem från två månader i Sydfrankrike. Jag besökte tre modellflygfält. Det finns många klubbar därnere, en del för segelflyg, men de flesta för motorflyg. Tyvärr träffade jag ingen modellflygare när jag var där men jag har kontakt via e-post och är välkommen att flyga på deras fält.

Jag har slutligen hittat fältet och klubben där jag ska bli medlem och där jag ska flyga! Det ligger ca tre kilometer från där vi ska bo och är ett sportfält för privatflygplan. Modellflyget är inhyst på en del av fältet. Du kan se det via den bifogade länken:AERO-CLUB DE PEZENAS-NIZAS där modellflygfältet, Pézenas Aéro Club  är beläget

Här är några bilder på ett av de andra fälten inom en halvtimmes avstånd hemifrån!

 

18/3, Det var hyggligt väder, ingen blåst, så det gick alldeles utmärkt att flyga. Som vanligt kom en del entusiaster ut till Hellmansö för att njuta av vädret och samtidigt flyga några vändor. Man har sänkt vattennivån i Runn så att stenbumlingarna vid strandkanten bildar höga åsar som kan vara besvärliga att köra bil över. Vi får se hur länge till det går att åka där.

11/3, Årets första pylontävling för Quickie och Super Quickie gick av stapeln vid Hellmansö på Runn. 20 startande i Quickie och 5 i Super Quickie. Kallt, -19 kl 09.00 blev till -1 vid tre tiden. Jag deltog som speaker och annonserade heaten. Trevlig stämning och mycket folk. Ett bra arrangemang av Falu RFK. (Kameran låg naturligtvis hemma, synd).

18-19/2, Runndagarna pågår denna helg. Vi flög i mulet väder, lätt snöfall och ca -5 grader. Modellflygare dök upp både från Avesta, Borlänge och Siljansbygden. Till och med Stockholmsfolk kom för att flyga ute vid Hellmansö. Det belv också några lärar-elev flygningar med intresserade ungdomar. Vi hoppas på fler flygintresserade medlemmar till klubben.

Korv o kaffe fanns till billigt pris!

12/2, klarblå himmel, sol o +4C, helt underbart väder. Tö o takdropp vid stugknuten. I dag måste det bli flygning vid Hellmansö! Det blev det!

11/2 em.I dag flög vi, ett gäng trogna entusiaster, ute vid Hellmansö på Runn. Till och med solen tittade in på eftermiddagen. Jag flög Rupert's Dad 3 med skidor. Helt fantastiskt så fint den lilla maskinen flyger. Underbart att det börjar bli både ljusare och varmare. Våren närmar sig med stormsteg. "Bara" resten av februari och mars kvar sedan är vi inne i april månad med fågelkvitter och sol! 

11/2. på morron,  -18C. Cubens cockpit målad i mellangrå båtfärg. Hoppas det håller mot bensin. Vet inte var man ska få tag i vettiga färger nuförtiden som stoppar mot bränsle. Klädde kroppens undersida idag. Snyggt, bara resten kvar, puh!

9/2. Snö igen. Snart får jag inte plats med mer. Drivorna är höga nog! Lindade ändarna på vingstöttorna till Cuben med segelgarn och penslade med gjutepoxy. Inte bara för att dom ska hålla utan mer av nostalgi. Så gjorde man förut, snyggt blir det också efter målningen!

I dag 8:e februari, -4C på morron. Ut med hunden och sedan in i Bo'a. Vingarna träfärdiga på Cuben. Nu börjar eländet, putsning med balsadamm överallt. Puh!

I dag får jag mellanstyckena till motorinstallationen på Cuben. 54 mm svarvade i aluminium med 5mm gäng i båda ändarna.

I morse, den 6:e februari 2006, var det 10 grader kallt och lätt yrsnöväder.

Hunden Elvis, o jag tog vår traditionella kiss o bajs runda 07.30. Konstigt hur han kan hålla reda på sina tider.

Nu på vintern är det hobbyverkstan som gäller. Jag sliter med min SUPER CUB, håller på med högra vinghalvan just nu!