Uppåt

Till startsidan

RC-Modellflyg ö ett Gott Nytt År 2011

 

  

Lill-Johanna har numera flugit på fältet har i Frankrike. Den är lika kul att flyga som den var för 30 år sedan. Till skillnad mot de moderna maskinerna så får man faktiskt anstränga sig för att flyga ordentligt, den har ju bara sida o höjd roder.

Den är laddad o klar för det mesta. Kan man inte få till det med någon större maskin så är Lill Johanna alltid redo för en tur.

27/3, Lill Johanna klar för take off. Det snöar idag igen. Vintern ger sig aldrig. Johanna får vänta på flygturen. Totalvikten blev 1580gr. Beskrivningen säger 1400-1600 så jag klarade gränsen med 20 gr tillgodo! Ja tror att tvåkomponentsfärgen på kroppen väger sådär 50 gram mer än vad Oracover skulle ha gjort!?

 

23/3, Vingen klädd med Oracover. Kroppen målas i morron bitti.

   

Ett par bilder till på Lill Johanna påklädd, (kroppen iallafall). Jaq använde de bitar av ProfiCover som blev över efter att jag klätt Super Cuben. Kroppen ska målas röd och vingen kläs med röd Oracover på ovansidan och gul på undersidan. Lill Johanna får nöja sig med resterna från andra byggen. På så sätt blir hon ganska billig oxå! 

 

Så ser hon ut naken. Ganska enkel konstruktion. Landstället fästs med gummiband. Vingen likaså uppe på baldakinen. Inga skevroder, raka puckar, höjd, sida o trottel. En magnum .25 ska bli kraftkälla, den bör räcka till.

  .

14/3, vingen byggd! Det var enklare än jag trodde. Skränkningen av vingarna 10mm i varje spets gav mig lite problem ända till jag kom på hur man skulle göra, sedan var det hela en enkel match. V-formen på vingen är hela 100mm, den borde flyga hands-off! Nu får Lill-Johanna vila ett tag till förmån för montering av roder, radio o motor i Super Cub PA-18.

 

Nostalgi tripp! Jag såg att Bo Gårdstad fortfarande säljer "old-timer" ritningar. En gång i tiden byggde jag en Lill-Johanna och både jag och sonen hade nytta o glädje av den. Så det blev till att beställa en Lill-Johanna ritning, ta en tur till Haglund i Hofors för att inhandla nödvändigt virke och sätta i gång med bygget.

Lill-Johanna var väl dåtidens "park-flyer" skulle man kunna säga.

Den borde gå lika fint att flyga med el-motor som med metanol.