Uppåt

Till startsidan

RC-Modellflyg ö ett Gott Nytt År 2011

 

Bildarkiv  

OBS! Tänk på att jag alltid fyller på med text o bilder "uppifrån", det äldsta materialet finns alltså alltid längst ned på sidan.

17:e November 2007, köpet av Ultimate 1.85 klart. Väntar på "lådan med virke" från Tyskland. Köpte en "new in box" DA-50R på eBay i går 11/12. Avsevärt billigare än att köpa den i Europa, dollarkursen är gynnsam just nu 6.27 SEK mot 1 USD. Det finns många byggtrådar som beskriver Ultimate bygget på tyska modellflyg-sajter, aningen svårt att följa eftersom min tyska är mer eller mindre frånvarande.

Lådan kom den 4:e januari 2008. Hjulkåpor och landningsställ saknades, men kommer så snart underleverantören fått fart på verksamheten.

Hur som helst, bilder kommer nedan med kommentarer vartefter jag får "ihop det".

Försöker få högermarginalen att anpassa sig till formatet på webbläsaren. Inte lätt, håll ut! Verkar som problemet finns i MS Internet Explorer, använder du Firefox verkar allt funka perfekt! Mysko!

_______________________________________________________________

12:e mai! Nu är Ultimate 1.85 från Exclusive Modellbau klar. Tog ett par bilder för att jämföra storleken med min Ultimate GP som faktiskt är nästan lika stor med 1.65 i spännvidd. Samma storlek på motorerna, GP:n med en DL50 och Weiershäuser Ultimate med DA50 R från Desert Aircraft. Fler bilder med vingarna på senare, (det ser ut att bli regn, så dom får taxa in i garaget). Jag vet, jag vet, jag har inte lackerat hjulkåporna, vi får se senare.

 

22 april. Det har varit lungt ett tag. Har väntat på oracover färgerna + att jag fick skrapa av ett lager rött från motorhuven för att jag inte putsat ordentligt med 400 papper innan målningen. Alltid lär man sig nåt! Nu är vitt o rött målat klart. Vill inte påstå att jag är nån fantom med färgsprutan, men nu sitter färgen där i alla fall. Väntar fortfarande på corsairblue färg så att jag kan göra klart motorkåpan. Därefter är det provstart, avvägning och jungfrutur. Ska bli spännande. Den väger exakt 8,375 kg, ligger nog inom gränsvärdena för en trevlig maskin. Måste erkänna att jag skippar målning av hjulkåporna tills vidare. Om tycke uppstår mellan Ulti'n o mig så kanske jag tar hand om det längre fram.

 

10:e april. Vajrarna på plats. Aningen trångt för bult o mutter, men det går med tång osv.....använde 3mm mässingsrör som stoppers, lite CA lim i lindningen och sen krympslang. Verkar hålla vingarna ordentligt p plats. (Den röda färgen du ser på motorkåpan flagnade av när jag putsade för andra målningen, fick sitta o skrapa av alltihp med en morakniv, sedan putsa med 400 papper tills det inte fanns en blank fläck kvar på gelcoaten)!!!

 

9:e april. Håhåjaja, klädseln klar, det är nog det mest påfrestande jobbet på hela maskinen. Plast som flänger o far, statisk elektricitet å luftbubblor som ska hanteras. Men nu sitter det där, ganska snyggt vill jag påstå. Inte proffsjobb, men nästan! Målade motorkåpans översida med pensel, blir inte bra, ser hyggligt ut på bilderna, men ränder syns igenom. Har inte fått Corsairblå färg ännu, så underdelen är omålad. (Funderar på att skaffa en sån färgspruta, men vet inte om det är värt besväret, kladdigt o dant......)

Trimmade in Powerbox evolution och samtliga servon. Allt verkar bra. Kör med 2.4Ghz Futaba 12FG sändare och deras R6014FS Rx. Har fyra ackar 2000Mah Nimh. 2 för servon o Rx, 1 för rökpump å 1 för tändningsystemet.

Få se hur testerna går på fältet. (Visst ja, vajrarna för sjutton, dom hade jag nästan glömt) Önsketänkande.....

Så ser den ut just nu!

 

 

 

4:e april. Det tar sig! Kroppen är klädd och några dekaler är oxå på plats. Vajrarna till stabben är klara och ditsatta. Den stabben kommer ingenstans kan jag lova. Linkarna till höjdrodren silverlödda och inpassade.

 

3:e april. Bit för bit ger det sig. Fick leverans idag av vit oracover, så nu kan jag klä kroppen klart och klä övre vinghalvorna (som får vänta till nästa vecka).

Kroppen blev klart klädd idag, som vanligt saknas något. Vita ränderna på sidorodret ska fixas och dom svarta ränderna längs med kroppssidorna. (Tog svarta eftersom guld inte fanns). Sen återstår ju BARA lite montering osv. lol

 

 

 

30 mars: Undre vingparet klart klätt. Det gick bra att få den blåa randen snygg genom att applicera Orakleber (med lim på baksidan) utanpå vit Oracover och använda såpvatten och kreditkort för att få bort vatten o luftbubblor. Ser bra ut! Bara övre vingparet kvar (och kroppen förstås). Jag tar det lite pö om pö, beklädnadsjobbet är nog det mest nerviga på hela bygget!

 

25:e mars. Fick oraklebel film idag. Dekorationsfilm med klister på baksidan. Trodde att det skulle va enklare att applicera, men det var svårt. Kanske lite lättare men det är ändå väldigt svårt att undvika några små luftbubblor, man får ta till nål för att få ut luften. Antagligen finns det nåt knep jag inte känner till. Vet du nåt så majla mig...

Så här ser iallafall stabben o höjdrodren ut färdigklädda. Har kvar övre vinghalvorna och kroppen. Undre halvorna är klara!

Ser iallafall snyggt ut på bild, (inte så tokigt i verkligheten heller, men man blir ju bortskämd med ARF maskiner som är ypperligt klädda, i vissa fall).

 

18:e mars. Har kommit underfund om att det inte går att ha två lager oracover utan att det blir problem med luftbubblor. Har beställt orakleber, dvs dekorationsfilm med lim på baksidan. Det går att applicera utan bubblor. Har i alla fall kommit en bit på väg med en stabbhalva o ett höjdroder och sidorodret. Pust, det är jobbigt att klä, så lätt att alltihop blir fult.......å de vill man ju inte efter att ha lagt ner ett antal hundra timmar på bygget....

17:e mars. Ere nån som vet hur man undviker blåsor på oracover klädseln när man klär med plast på plast. Måste göra så för ränder på stabbe o höjdroder mm. Har klätt undersidan på två vinghalvor och resultatet är med näppe godkänt. Försökte med såpvatten, men det verkade inte göra det hela så mycket enklare..Tacksam för tips till mitt e-mejl kaj@rc-modellflyg.se

Har klätt vingstöttorna och sidorodret, nästa är stabbe o höjdroder sen får jag ge mig på vingarna igen, tar kroppen sist som sagt var.......

14:e mars. Det värsta av allt, att klä den snyggt! Har kämpat med 1/8 vinge dvs undersidan av höger nedre vinghalva. Använder Oracover, litet strykjärn och varmluftspistol samt frotté handduk för att stryka fast med. Jag tycker det är ganska svårt att få det snyggt när man ska ha plast mot plast, dvs dom blåa ränderna mot det vita. Har läst nånstans att man kan använda såpvatten även här, sedan stryka ut med "kreditkort" och därefter fästa och stryka fast. Ska försöka med nästa vinghalva.

Jag var besviken efter att ha klätt halvan, men dagen efter så såg det ganska snyggt ut, behöver inte riva å göra om......Nu ska alla fyra "halvorna" kläs på undersidan, sedan ska servona centreras och servoarmar skruvas fast med "thread-lock" därefter klär jag översidorna. Kroppen, stabbe, fena o roder bak får komma sist.

6:e mars. Kan man kalla den träfärdig fastän den inte är spacklad o slipad klart?? Härligt att få sätta ihop maskinen och se hur den kommer att se ut. Jag var orolig för passningen av vingarna men får nog vara nöjd med ett par millimeters diskrepans. Otrorligt svårt att få hela paketet alldeles korrekt!

Vikt med motor, dämpare, servon, rökpump och tankar men utan klädsel, ackar o stötstänger ca 7.6kg. Den hamnar väl nånstans mellan 8.0 - 8.5 kg. Ska nog gå bra!

Weiershäuser anger ca 6.8kg som totalvikt. Verkar svårt att uppnå. Ändå måste jag säga att balsakvaliteten ibland gränsar till papper, speciellt vingplankningen. Den är lätt att bryta sönder om man inte är mycket försiktig. Det blir kanske lätt, men ack så bräckligt! Eftersom jag i stort sett söndagsflyger med mina maskiner så har inte några hekton någon större betydelse.

Ser riktigt bra ut. Anfallsvinkeln är korrekt på alla fyra vinghalvorna!

Bilder i helfigur. Snyggt, va? Förstärkte hjulkåporna med 4mm ply på insidorna. Har gjort en lösning där axeln kommer igenom på utsidan av kåpan. Blir inget svaj, verkar hålla riktigt bra. Dessutom behövs förstärkningen för att hålla i ett par skruvar från insidan som håller kåpan i rätt vinkel mot marken.

Vingstöttorna på plats, måste göra plywood förstärkningar för skruvhuvudena. Annars drar man ner skruven i balsaplankningen, inte meningen antar jag, eller?? Till höger syns förstärkningarna jag gjorde överallt där gångjärnen går in i vingarna, en bit balsa 5x12 ca 5cm lång. Kan nog behövas för att få gångjärnen att sitta ordentligt. Jag spar med vajrarna till vingarna till senare när den är klädd. Kan inte vara något större problem! Likaså väntar jag med roderhornen i skevrodrena till oracovern kommit på.

 

4:e mars. Måste bara pröva å sätta ihop vingarna på kroppen. Snyggt, men inte färdigt ännu. Kvar är hyvling o slipning av framkanterna, skevroder inpassning, spinnerfräsning, mm, mm. Men medge att det ser ganska imponerande o snyggt ut!! Orkade inte sätta på stabbe o fena med roder för fotografering, dom passar, har redan prövat........

   

3:e mars. Nu äntligen kom landstället, hjulkåporna och bakplattan till spinnern, (som inte passade alls). Nu sitter stället där med 5st 4mm bultar, ska väl hålla??

Nu är det bygge av övre vinghalvorna och passning av undervingarna som gäller.

Dom sände inte med vingrör så det räckte genom kroppen, kanske för viktbesparing. Man får kapa ett par korta bitar och limma in på vardera sidan. Det håller nog, men det känns som om det varit säkrare med helt rör!

 

1:e mars. Nu är det "bara" plankning av överdelen  av undre vingarna samt framkantslist och "lite" putsning kvar. Det blir lite pilligt att få till servoarmarna och skruvarna senare. Hade nog föredragit att göra luckor för servona men nu ere som de e! Limmade med epoxy med granulat, det ska väl sitta, det blir nog ingen påfrestning i sidled. Det hade nog inte varit fel med kolfiberband längs med mittlisten på vingen. rören är i kortaste laget......får kolla om det kan låta sig göras nu......

 

29:e februari. Hoppsan, VARNING för klena spryglar som ska hålla servona. Det blir för lite material kvar framme vid balsalisten. Har gjort en ny sprygel, nu gick den andra av. Ska försöka fixa den med hjälp av en bit ply.......

Dags att börja med vingarna, furulist först, sedan bred balsalist, därefter spryglar och ytterligare furulist. Hoppsan bäst att passa in servona först....

 

27:e februari. skruvade fast beslagen som håller motorkåpan. Vinklar i hårdplast som man skruvar fast mot brandspantet och sedan gängar för plstskruvarna. Bytte från 3.5mm till 4mm, hade ingen gängtapp 3.5mm. Kroppen börjar bli helt klar för putsning o beklädnad. Vingarna nästa.........puuh!

Man bör tänka på att lämna ca 2mm balsakant utanför brandspantet när man plankar kroppen. Annars blir kåpan kant i kant med brandspantet, inte så bra kanske. Detta gäller DA50 med standard stand-offs 4" som jag använder.

 

Jag får göra hål för tändkabel med huvud, den går inte in helt innanför kåpan. För övrigt ser det ganska bra ut. Ringde Weiershäuser idag och frågade efter dom delar som saknades. Dom skulle skicka allt idag.!?X>#¤% skulle ha varit skickat förra veckan. Saknar landställ, hjul-kåpor o spinner-plattan.

 

26:e februari. Bygget har gått på tomgång ett tag. Måste samla krafter för besvärliga avsnitt som tankinstallation med slangar o diverse, samt plankning av framdelen. Nu sitter allt där. Valde att göra en lucka framme så att jag kan komma åt tankarna om det skulle behövas. Nu vill jag att dom skickar landstället, hjulkåporna och spinnerplattan så jag kan göra klart kroppen och börja med vingarna! Det är en hel del med putsning innan klädseln kommer på. Är frestad att klä kroppen på ett tidigt stadium, men väntar nog till vingarna passats in ordentligt.

 

5:e februari, Så ser det ut. Kan varmt rekommendera UHU Plus för limning av huvar. Huven sitter som den ska.

  

4:e februari, Fick UHU plus från Lindinger i Österrike idag. Kladdigare tvåkomponentslim har väl aldrig världen skådat! Nu sitter huven på plats, förhoppningsvis är allt korrekt. Har kollat sidorna och, tro det eller ej, kuddat upp med liktornspaddar under tejpen för att hålla sidorna tätt på plats! Det visar sig i morron bitti om allt funkat!

 

3:e februari, Limmat roderhornen i bakpartiet. sätter ihop å kontrollerar stup i kvarten, sliter väl ut gångjärnen innan den kommer i luften.

Fick ordning på vingbaldakinen till slut. Lite justering i sidled och den sitter som den ska. Nu väntar jag på landstället som ska på plats innan plankning av främre delen av kroppen. Sedan kan jag montera motorn och göra i ordning för fastsättning av motorkåpan.

Så snyggt med huv å kåpa på plats - bara löst, men ändå!

1:a februari, kontrollerar att två tankar får plats. Alldeles precis, blir trångt med skumplast emellan, men det går nog. En tank för bensin, en för rökolja. Köpte förut en rökpump "skywriter" tänkte använda den i Ultimaten, får leta efter plats åt den. Börjar oroa mig för var tyngdpunkten ska landa. Har inget att gå efter alls!

Tror att jag bygger en lucka framme mellan första o andra spantet. Skruvar fast och klär över med oracover. Lätt att skära upp om jag behöver komma åt tankarna. Enda sättet att få in tankarna är annars genom öppningen i botten på kroppen innan dämparen är monterad! Får jag problem med tankar o slangar längre fram så är enda chansen att komma åt genom en lucka på ovansidan, alternativet är att skära upp å göra luckan när nåt händer. Hoppsan, list bortsågad, nu kommer man åt tankar o övrigt. Gör luckan när plankningen är klar så att det blir jämnt vid kanterna.

 

30 januari - huven på plats, inte limmad ännu, väntar på lev. av UHU PLUS som alla säger ska va så bra för att limma huvar med!. Fixade till ett bakre spant på huvramen för att få stadga åt det hela. Weiershäuser har inget spant bak utan huven vilar direkt på bakkroppen. Går säkert bra det med.

 

Måste bara kolla hur den ser ut med "huvar" på!

29:e januari - Diverse småjobb + plankning av bakkroppen.

Dax för plankning av bakkroppen. Jag valde att planka ända bak. På Weiershäusers medföljande CD med bilder har dom blandat friskt mellan Ulti 1.85 och den större maskinen. Ibland blir man inte klok på vilken dom menar. Dom hade iallafall inte plankat 1.85 ända bak, men jag valde att göra så pga att det behövs för senare klädsel. Få se om det påverkar tyngdpunkten!? fuktade panelerna på utsidan med vattensprutt, behövs för böjningen. Sväller aningen, men krymper igen när det torkar. Det blev ganska bra till slut!

 

En titt in i bakkroppen. Ser ju ganska hyggligt ut! (hade av ett par 5x5 lister i upphetsningen, lyckligtvis är det ingen konst att fixa till dom, inga spänningar, bara raka rör)!

Jag gjorde fastsättningen av huvramen likadant som den är gjord på Composite-ARF modellerna. Dvs, spänner fast ramen där den ska sitta, gör markering för "flärparna" och borrar så många hål jag får plats med i markeringen rakt igenom både ramen och kropppspantet. gör rent med skalpell och vidgar så att islagsmuttrarna går igenom. Gör hål för skruvarna rakt igenom både kroppssidorna och flärparna, däreftter drar jag i islagsmuttrarna och skruvar fast bitarna i kroppen. Tejpar runt bitarna ordentligt mot kroppen så att inte epoxyn rinner igenom, spänner fast ramen på sin plats över bitarna och gjuter fast bitarna  i ramen med epoxy. På så sätt blir passningen helt perfekt!

Medskickade bakelitflärpar är för korta och har ett 3mm hål i sig. Begriper inte hur Weiershäuser hade tänkt sig att det hela skulle sitta ihop. Gjorde bitarna av 3mm ply med islagsmuttrar, 3mm. sitter snyggt och verkar ok. Man måste komma ihåg att limma in utfyllnad ut mot kroppssidan annars drar man lätt sönder det hela!

Testade hur den ser ut med kåpa o "huva" på. Imponerande, fetare än min GP Ultimate 160.

 

24:e januari, passning kontroll, passning , kontroll.

Har limmat ihop en frigolit vagga för att kunna fortsätta jobba med kroppen. Roderoken inpassade på höjd o sidoroder.

 

Slipa, spackla, kolla, slipa, spackla, kolla. Tråkigt jobb med rodren, måste tyvärr göras!

   

Mäter för höjdroder och sidoroder - ok, ska sågas in ca 30mm i höjdrodren. Nästa steg....? Övre bakkroppen, måste fixa en frigolit - vagga innan jag förstör några balsalister på kroppen. Funderar på vingfastsättningen. I och för sig finns inga krafter som drar ut vingarna från kroppen, men jag tycker nog att ett par bultar på insidan skulle känts bra, som jag förstår är det vajrarna och vingstöttorna som håller allt på plats. Likaså stabbhalvorna, inga skruvar, bara pianotrådar igenom och sedan vajrar......Får ta en funderare till och försöka tolka bruksanvisningen som för övrigt lämnar en hel del att önska i fråga om tips o instruktioner.

 

20:e januari, söndag, limmat ok för manuell choke som jag tar ut rakt ned bredvid pipan med en kolfiberstång, likaså kolfiberstång mellan chokspjället och oket. Funkar perfekt på min GP Ultimate. Gasvajer blir en bowden, har satt fast träbit för att leda vajern vid motorn. Knepigt, måste ha muttern på yttersidan för trångt för fingrarna annars. Överhuvudtaget är det trång, blir ett elände senare när plankningen är på, om nåt lossnar. Förstärkte motordomen med glasfiber o Epoxy samt med det gamla beprövade receptet att borra hål från utsidan och limma in hårdträstavar som förstärkning. Eftersom brandspantet inte är mer än 6mm så fick det bli 2mm stavar (tandpetare) limmade med CA.

Nu behöver jag faktiskt få resterande delar från lev. landställ, hjulkåpor o spinnerplattan. Har bett om en ny vingbaldakin, är inte nöjd med bockningen av den första, mitt fel. Måste hitta på ett annat sätt att bocka den!

 

19:e januari, lördag, mera pysseljobb.

Servo för throttel o kill-switch arrangemanget installerat.  Det funkar med ett Hitec 225 servo som slår av strömmen till motorn via sändaren. Har även limmat in ett par bottenplattor där man kan fästa ackar mm. Det finns ju inget i sidorna o botten på kroppen annat än lister!

 

Har gett vingstöttorna en första omgång med sandpapper o spackel.

 

Fräste ur motorkåpan. Använder samma mall som kom med GP Patty Wagstaff Ultimate 160. Den är enkel att hantera och spinnern hamnar där den ska vara. Mallen behöver anpassas en aning, ingen match

 

18:e januari, fredag. Pysseljobb: Passat in motordomen och limmat med Epoxy, kollat först att allt är OK. Sugpassning på alla bitarna. Fick ta till en liten hammare för att få ihop det. Ska kolla så inte något annat ska limmas före motordomen, vill inte ha onödiga problem.

Tyvärr så har "stand-offsen" som följde med DA50:an från USA SAE gängning i bortre ändan, ska försöka få tag i "export-stand-offsen" dom är rödoxiderade och har mm gänga i båda ändarna. Kapade bultarna 7mm, det funkar men det vore bättre med enhetlig mm gänga.

   

 

Limmat in 5x5 förstärkningar i kors mellan spanterna i nedre delen av kroppen. Måste ha nånstans att placera tank(arna), byggde en brygga strax ovanför pipan. Ser ut att behöva putsas lite mer. Har en del problem med att få vingbaldakinen helt i vinkel o rak. Måste ta ett varv till.

 

17:e januari, torsdag. Har jobbat med vingbaldakinen för övervingen, servobryggan för Futabas jumbo-sidoroder-servo och sporrhjulet. limmade in två stycken rör för sidorodervajrarna, gillar inte att ha dom skramlande lösa i kroppen. Vingbaldakinen var lite knepig att få exakt i vinkel men jag tror att jag lyckades rätt så bra. Många provningar blev det innan hålen borrades. Sporrhjulet kommer från min sons tidigare kvaddade GP Patty 160. Återanvändning helt ok!

   

Switcharna är en stycken Powerbox som klarar dom flesta ackar, går också att ansluta två ackar o två mottagare om det skulle behövas. Den andra switchen är för strömförsörjning till DA50:ans tändsystem. Ska också montera en killswitch på ett miniservo så att jag kan stänga av motorn via radion, tänker ha manuell choke!

 

Vinklarna ser mysko ut på bilden, men jag har mätt och det är OK enligt den medskickade mallen!

 

11:e jan fredag. Skar ut o putsade spryglarna till vingarna i går kväll, en kombination av ply och balsa. Ett stycke stjärtparti ihopsatt för kontroll av passning. Kapade nya pianotrådar för stabbhalvorna. Dom som följde med var aningen korta, lite lättare kanske, men jag tror att styrkan av hel pianotråd behövs 2x15cm+3mm.

 

10:e jan, torsdag. Gångjärnen på plats på ena höjdrodret. Tar nu paus från detta hiskeliga värv. Om jag inte hade dom två verktygen på bilden så fick jag aldrig i gångjärnen. Plywooden i mitten kan vara verkligen hård på sina ställen. Nöjer mig med tre gångjärn per roder, (det blir 4 till slut). Dom är kraftiga och kommer att sitta ordentligt med epoxy i plywoodramen, det ska inte va nåt problem!

 

Tro det eller ej, det är totalt 92 bitar som ska limmas på stabbe o höjdroder. 5x5 och 5x10 balsa, medskicket räcker inte, så det är återigen tur att jag har några 5mm flak att skär ut lister från. Sedan ska mässingsrören limmas in både i stabben och i kroppen. Ska tydligen vara löstagbart, men konstruktionen verkar enligt mitt tycke lite vek. Får se senare om jag ska limma fast stabben permanent mot kroppen. Det ska ju till vajrar också och det verkar besvärligt att montera o demontera när man ska ut å flyga.....

Man får tänka på att inte limma in roderhorn mm som kan göra det svårt att klä med film senare, samtidigt måste man tänka på att "bygga upp" för filmen vid skruvar switchar mm, så det går att fästa och göra snyggt. Mao man får bygga en egen ARC.

8:e jan tisdag morron, kollade att gångjärnen passade mellan fena o sidoroder. Ska putsas och formas runt fram o bak o i mitten, usch.....det dammar så för-annat. Bra kvalitet på gångjärnen, behöver inte byta ut dom!

 

Servobryggan för höjdroderservon är klar. Ska bara passas in i bakkroppen. Sidorodret blev riktigt fint med dom 4 balsalisterna snyggt böjda längst bak.

 

Måndag 7:e jan....har limmat ihop fena o sidoroder. Plankade bakkant på sidorodret enl beskrivningen. 2x13 balsa hittade jag inte i lådan så det är tur att jag har ett litet förråd inhandlat i Hofors....I badkaret en kvart, sedan på med vitlim, torka, böj o hamra fast. Får nog ligga hela dagen.....

   

 

Söndag 6:e Jan-2008. Har limmat lite till! Håller på med fena, stabbe o roder. Får tynga ner limningen därför att plywooden är aningen böjd. Viktigt att det blir absolut rakt!

Fenan ska ju limmas in ganska snart, före plankningen av bakkroppen. Får ta och kolla vad jag kan göra innan plankning, dvs, rör för vajrar, kablage, tankslangar, mm. Motordomen är förberedd för DA50R, har bara passat ihop den, inte limmat ännu! Passade in sporrhjulsstället oxå! Måste löda på ett horn för vajrarna!

 

 

Lördag 5:e Januari 2008. Delarna passar som dom ska. Bygganvisningen är bristfällig och man får fundera ett tag innan man limmar ihop bitarna. Men det är inga konstigheter utan delarna passar, det gäller bara att ta dom i rätt ordning annars blir det problem! Härnäst står fena, stabbe o roder på menyn! Jag använder ett Franskt vitlim för "utomhusbruk", 5min passning, binder på 30min, förutom det blir det tunn C/A. Islagsmuttrarna sitter med 30min epoxy.

Nog för idag!

   

Var "tvungen" att börja lite grand. Tog loss dom stora kroppspanterna med Stanley kniv, sågade dom tjockare i plywood med lövsåg. Utomordentligt bra kvalitet!

Stora spantet framme ska INTE limmas in först, det ska passas in när bakomliggande "lådan" satts ihop och passats in till det långa kroppsspantet.

 

Idag, den  4:e Januari 2008 kom "lådan". Allt fanns med utom hjulkåpor o landningsställ, dom kommer senare, problem med underleverantören. Så här såg det ut:

Ljuddämparen kom idag 28/12/2007 efter att ha varit på drift ett par veckor. Budet hittade inte min adress första gången, så det blev "fel adress" på paketet. Efter telefonsamtal så kom budet idag till "rätt adress" precis som det stod på paketet. Nu är den iallafall här och ser ut att vara som den ska!

Servo och förlängningskabel test! Fick servona i går från Tower Hobby i USA. Priset för dollarn är lågt och tullen och skatteverket lyste med sin frånvaro så det blev billigare än t.o.m. på eBay!

 

DA-50R, spisen som ska dra grisen! Har anlänt från USA. Provkördes i bänk idag. Startade snällt o tuffade som den ska. Ska nog sätta den intill 5 liter soppadunk o låta den puttra på 2000varv till soppan är slut. Det borde räcka som inkörning innan jag går över till "grön bensin". (Undrar hur många timmar det tar).