Uppåt

Till startsidan

RC-Modellflyg ö ett Gott Nytt År 2011

 

  

4/6/2007. Ultimates jungfrutur gick i hårt väder. 20mph räcker bra för att få knäna att skaka första flygningen. Några av dom andra grabbarna fanns också på fältet. Eftersom det blåser ofta där så säger man att alla i klubben gillar att flyga när det "blåser lite grand". F-n tror!

Nåväl, jag tankade upp, slog i gång henne och taxade ut till startbanan. Efter 10-12 meter lättade hon på rumpan och det var bara att ge aningen höjd så gick hon snyggt o stabilt upp i vind! "Pa de problem" som Fransmännen säger, hon flög fint oc h klarade det kyttiga vädret med glans. Flög några varv, gjorde ett landningsvarv och tog ner henne i snygg trepunkts landning. De va de. Acken hade lossnat med stödbräda o allt, CA limmet klarade inte riktigt av skakningarna, nu sitter stödbrädan med epoxy o skruv!.....

I morron säger dom att det ska blåsa mindre, vi tar väl en sväng då också.....

 

Nu är den klar för tankning o flygning.... Väntar på väder! Den väger 6800gr, borde inte vara nåt problem för DL50:an. Vi får se, rapport kommer senare.......notera dekalen på vänster sida RFK Viggen......

 

Dags för en ny dam i stallet: Great Planes Ultimate 160. Jag har läst o hört mycket om Ultimaten och beslöt mig för att pröva lyckan. Du som läst mina sidor förut vet att jag haft en liten el-ultimate. Den flög toppenfint men jag klantade mig och förstörde den i ett tidigt stadium. Nu ska det bli den större varianten. 160an är gjord för OS160 eller Fuji 45cc bensinare. Jag har istället valt att köpa en Kina motor DL50, verkar som den är snarlik Desert Aircrafts DA50R (snarlik är nog ett understatement här). Inte bara att den ser helt OK ut, den kostade mig 2700Sek fram till dörren, inklusive tändning o ljuddämpare!!! Försök att slå det priset på en 50cc bensinare.......

Jag har gjort allt som går att göra utan att montera vingarna, (se vidare om hela historien längre ned)!

Men jag fick problem redan i starten. Öppnade kartongen och tyckte att allt såg bra ut, men men, när jag öppnade vingpåsarna (i vanlig plast) så visade det sig att alla fyra vinghalvorna var skadade, se bilderna:

Jag tog kontakt med Pigs Airline i Belgien därjag köpt maskinen. Dom sade till mig att jag borde läst det finstilta. Efter att jag signat av paketet utan att ha öppnat det så är inte längre ansvaret deras. Jag borde ha inspekterat innehållet innan jag signade av. Nu var det så att inget syntes utanpå kartongen och en fransk postman ger dig inte paketet utan att han fått din signatur först. Så där står jag med en dubbeldäckare utan vingar.

Visst, det går nog att laga på ett eller annat sätt, men vem vill komma ut med en ny maskin som ser ut som den varit kraschad redan innan den flugit!

Pigs Airline visade ingen förståelse för mitt dilemma. Jag har beställt nya vingar från TowerHobbies i USA, dom har det mesta, dessutom är dom kundvänliga i motsats till Svinflyget (direkt översatt) i Belgien.

Finns alltså ingen anledning att visa dig länken till pigsairlines i Belgien som sålde en maskin för 529€ till mig och som inte ens gitter svara på e-post, än mindre hjäpa mig!